استراتژی جدید و سه مرحله‌ای تویوتا برای موفقیت در عرضه خودروهای برقی!

کوجی ساتو مدیرعامل جدید تویوتا معتقد است تنها با برداشتن سه قدم ساده و اساسی و اتخاذ استراتژی جدید می‌تواند این خودروساز ژاپنی را در بازار خودروهای برقی به سوددهی قابل‌توجهی برساند.

اگرچه ساتو برنامه‌های خود برای موفقیت تویوتا را روی کاغذ آورده اما همان‌طور که درباره دیگر خودروسازان دیده‌ایم، عملی کردن این ایده‌ها کار آسانی نخواهد بود. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا مدیرعامل جدید این برند می‌تواند به موفقیت دست یابد یا اینکه تویوتا حضور دیرهنگام ژاپنی‌ها در مسابقه خودروهای برقی کار دست این خودروساز پر سابقه خواهد داد.


تعمیرگاه تویوتا و لکسوس تویوتا کورد در خدمت شما عزیزان است.


ساتو اخیراً روی استراتژی جدید و آتی تویوتا مانور داده است، استراتژی‌ای که نسبت به چند ماه قبل تغییرات قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. هدف از این برنامه وسیع افزایش تولید خودروهای برقی و سوددهی تا سال ۲۰۳۰ است. او در مصاحبه با رسانه‌ها گفته است:

استراتژی جدید ما مفهوم متفاوتی نسبت به آنچه تاکنون دیده‌ایم خواهد داشت. در زمان‌بندی سه مرحله‌ای تولید ما باید به‌طور قابل‌توجهی افزایش یابد

تویوتا هم‌اکنون در فاز اول برنامه جدید خود قرار دارد و مرحله دوم آن در سال ۲۰۲۶ عملیاتی خواهد شد و فاز نهایی هم در سال ۲۰۳۰ کلید خواهد خورد. این خودروساز ژاپنی به دنبال تولید ۱.۵ میلیون خودروی برقی تا سال ۲۰۲۵ و ۳.۵ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۳۰ است. افزایش میزان تولید و مقیاس اقتصادی به معنی کاهش قیمت‌ها خواهد بود و همین موضوع تأثیر زیادی روی افزایش فروش خواهد گذاشت. مدیرعامل جدید تویوتا اعلام کرده است این برند تازه در آغاز مسیر قرار دارد. تعلل ژاپنی‌ها در توسعه خودروهای برقی باعث شدت گرفتن انتقادات شد و حالا باید درصدد جبران این عقب‌ماندگی‌ها برآیند؛ اما با این تفاسیر تویوتا چگونه خواهد توانست از مراحل اولیه تولید خودروهای برقی به سطح بالای تولید و خود سوددهی برسد؟ در مرحله اول که بنا به گفته ساتو قبلاً شروع شده تویوتا اولین دسته از خودروهای برقی bZ را روی پلتفرمی اختصاصی عرضه خواهد کرد. ساتو می‌گوید این مرحله فعلاً باعث کسب تجربه خواهد شد و برای مثال خودروی bZ4X محصول موفقی نبوده است. البته مشکلات این خودرو شاید تلنگری برای ژاپنی‌ها باشد. ساتو اذعان می‌کند:

ما بهبودها و اصلاحات سریعی را در نظر می‌گیریم تا به این ترتیب جذابیت محصولات افزایش یابد؛ و این کار را با سرعت بالایی انجام می‌دهیم


تعمیرگاه لکسوس آماده خدمت به شما عزیزان است.


تویوتا در مرحله دو از استراتژی جدید خود سیستم‌عامل خودرویی آرن را بکار خواهد گرفت که هم‌اکنون توسط بازوی نرم‌افزاری شرکت یعنی وون توسعه یافته است. با استفاده از پلتفرمی اختصاصی و سبد محصولات ویژه، استفاده از سیستم نرم‌افزاری موفق در کمترین زمان ممکن منطقی به نظر می‌رسد. موفقیت امروز سازندگان خودروهای برقی درست مشابه همان چیزی است که درباره غول‌های نرم‌افزاری دیده‌ایم. ساتو می‌گوید مرحله سوم استراتژی شرکت به معنی مشاهده نتیجه تلاش‌های قبلی خواهد بود و به نوعی می‌توان آن را کیک سه لایه دانست.

او خاطرنشان می‌سازد تویوتا به بدنه ساختاری جدید و لایه‌ای نقل‌مکان خواهد کرد که سیستم‌عامل آرن با سرویس‌های نرم‌افزاری به‌روز در آن حضور خواهند داشت. همچنین از پلتفرمی استفاده می‌شود که حداکثر فضا، عملکرد و راندمان را ارائه می‌کند. در حال حاضر که تسلا با فاصله‌ای نسبتاً قابل‌توجه پیشتاز بازار خودروهای برقی است تویوتا باید تولید چنین محصولاتی را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد تا بتواند به حاشیه سود مدنظر خود برسد. حاشیه سود کنونی تسلا حدود ۲۰ درصد است که با توجه به جنگ قیمتی اخیر و تخفیف‌های قبل توجه کاملاً احساس‌برانگیز به نظر می‌رسد. حاشیه سود تویوتا نیز به حدود ۱۰ درصد می‌رسد. ژاپنی‌ها می‌خواهند با هدف تولید ۱۰ میلیون خودرو در سال حاشیه سود خود از تولید خودروهای برقی را افزایش دهند. البته بسته به بازار هدف بسیاری از این خودروها همچنان دارای قوای محرکه هیبریدی خواهند بود. ساتو در نهایت می‌گوید:

ما قبلاً به حجم تولید ۱۰ میلیون دستگاهی رسیده‌ایم که باعث می‌شود بتوانیم سرمایه‌گذاری خود در زمینه‌های جدید را تسریع بخشیم. تولید ۱۰ میلیون دستگاهی بزرگ‌ترین نقطه قوت ماست


مقالات مرتبط:

تویوتا با سرمایه گذاری 345 میلیون دلاری وارد بازار تاکسی هوایی می شود

تویوتا تاکوما 2022 هیبریدی

قیمت تویوتا هایلوکس