ظهور لوکس ترین برند(لکسوس)

برند لکسوس لوکس ترین برند حال حاظر را با خود به یدک میکشد اگر در اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی دیدگاهی در خصوص اینکه یک برند ژاپنی خواهد توانست از پیشتازان تولید خودرو در آمریکا سبقت بگیرد مطرح می‌شد مطمئناً موجبات خنده همگان را فراهم می‌کرد. ولی تویوتا با تأسیس برند لکسوس توانست این کار را انجام دهد. خنده‌دار باشد یا نه

تاریخ رسمی تاسیس برند لکسوس را می‌توان سال ۱۹۸۹ نامید. این برند توسط مدیر وقت تویوتا یعنی ایجی تویودا (Eiji Toyoda) تاسیس شد. البته تا سال ۲۰۰۵، برند لکسوس به‌صورت مستقل در ژاپن به فروش نمی‌رفت و محصولات تولیدی آنها در وطن با همان نام تویوتا عرضه می‌شدند.

ریشه نام لکسوس

لکسوس (به زبان ژاپنی レクサス) زیرمجموعه‌ای از شرکت خودروسازی تویوتا است. این برند به نوعی زیرشاخه‌ی خودروهای لوکس یا اصطلاحا لاکچری این شرکت بزرگ ژاپنی است. این برند در حال حاضر در میان ۱۰ شرکت بزرگ بین‌المللی ژاپن قرار دارد. مرکز شرکت لکسوس در شهر ناگویا ژاپن واقع است. دیگر دفاتر اصلی این برند در شهرهای بروکسل بلژیک و تورانس کالیفرنیا در آمریکا واقع هستند.

با این وجود، پیش از آنکه حملات سامورایی‌ها بر علیه خودروسازهای آمریکایی آغاز شود، جلساتی سری در اتاق رئیس برگزار و طرح و نقشه حملات مشخص شد. چنین جلسه‌ای در سال ۱۹۸۳ میان رئیس تویوتا ایجی تویودا و مدیران اجرایی شرکت او برگزار شد. مطمئناً تویوتا مدیران خود را برای صرف شیرینی و چای گرد هم جمع نکرده بود و هدف اصلی این گردهمایی، طرح پرسش در خصوص امکان ایجاد یک برند لوکس با هدف برتری بر برندهای آمریکایی بود. این پروژه با عنوان F1 (کشتی دریادار ۱) ثبت و از آن به عنوان تلاشی کاملاً سودآور یادشد. نتیجه این پروژه، خودرویی بود که بعدها (پیش از آنکه در آمریکا به جایگاه‌های بالا برسد) از آن با عنوان Lexus LS 400 یادشد.

انواع خودروهای لکسوس

خطوط تولیدی خودروهای لکسوس، دامنه‌ی وسیعی از انواع خودروها را شامل می‌شود. مدل‌های سدان در ابعاد مختلف همچون مدل‌های IS و HS در کلاس کامکپت، سری‌های ES و GS در کلاس متوسط و سری‌های بزرگ LS، انواع خودروهای سدان لکسوس هستند. خودروهای شاسی بلند یا SUV این برند نیز در انواع ابعاد از NX و RX در کلاس کراس‌اور تا GX در سایز متوسط و LX در ابعاد کامل عرضه می‌شوند. سری‌ بسیار ویژه‌ی این برند نیز تحت نام مدل F به بازار عرضه می‌شود که نسخه‌هایی پیشرفته شامل سدان GS، کوپه‌ی RC و LFA در لیست آنها قرار دارند.

مدل F

لکسوس برترین خودروهای خود را تحت نام F به بازار عرضه می‌کند. این حرف به کلمه‌ی Flagship به معنای پرچمدار و جاده‌ی مسابقاتی Fuji Speedway در ژاپن اشاره دارد. نقشه‌ی این پیست اتومبیلرانی، الهام‌بخش طراحی لوگوی F شرکت لکسوس بوده است. اولین محصول این سری، IS F بود که در سال ۲۰۰۷ عرضه شد. آخرین محصلات این سری نیز RC F و GS F بوده‌اند.

نامگذاری خودروها

نامگذاری خودروهای لکسوس، نظم خاصی دارد. نام مدل‌های محصولات این شرکت، شامل ۲ حرف الفبا و ۳ عدد است. اولین حرف بیان‌گر نوع خودرو در کلاس خودروهای لکسوس و دومی نشان دهنده‌ی مدل بدنه‌ی خودرو است. به عنوان مثال LS به معنای Luxury Sedan است. ۳ عددی که پس از این حروف می‌آیند برابر با حجم موتور ضربدر ۱۰۰ هستند. به عنوان مثال ۳۵۰ نشان‌دهنده‌ی یک موتور ۳.۵ لیتری است. برای خودروهای SUV از حرف X در نام آنها استفاده می‌شود. ۳ عدد استفاده شده در مدل‌های هیبرید، نشان‌دهنده‌ی خروجی ترکیبی بنزین-برق آنها است. در برخی مدل‌ها از حروف کوچک بعد از اعداد برای نشان دادن نیروی محرکه استفاده می‌شود. به عنوان مثال h در برخی مدل‌ها به معنای Hybrid بودن خودرو است.

مزیت های لکسوس داشتن!

مزیت اصلی لکسوس در مقابل آکورا که سه سال پیش به بازار ایالات متحده وارد شده بود، منحصر به فرد بودن آن است. بر خلاف اولین مدل‌های آکورا که با تغییر نام و لوگوی اصلی به فروش رسیده بودند، لکسوس کم‌ترین ارتباط را با الگوهای طراحی تویوتا داشت.

بی سروصدا، ارگونومیک، قدرتمند و قابل اعتماد و در نهایت تمامی این خصوصیات باعث شد LS به رقیب درنده‌ای برای خودروهای وارداتی شرکت‌هایی مانند مرسدس بنز و بی‌ام‌و تبدیل شود که حالا با ورود این برند به بازارهای تحت تسلطشان، کاهش آمار فروش را تجربه می‌کردند

آمار فروش لکسوس

با توجه به ثبت آمار فروش بالا توسط LS که امکان توسعه برند از طریق شبکه‌های ایجاد شده در قالب ۸۱ نمایندگی را فراهم می‌کرد، مدل‌هایی مانند ES 250 نیز در ادامه راه عرضه شدند. در طول اولین سال‌های فروش، لکسوس به برند برتر در میان پرفروش‌ترین برندهای لوکس در ایالات متحده آمریکا تبدیل شد. همه‌چیز مانند عملکرد خودروهای تویوتا، برای ژاپنی‌ها آرام و بدون دغدغه پیش می‌رفت تا اینکه در سال ۱۹۹۱ میلادی دو مدل جدید نیز رونمایی شد. کوپه SC400 و سدان ES 300. سدان یادشده در واقع جایگزینی بود برای ES 250 و خیلی سریع نیز به پرفروش‌ترین سدان این شرکت تبدیل شد