خدمات تخصصی خودروهای هیبریدی تویوتا

خودروهای هیبریدی از نظر طراحی قوای محرکه به ۲ دسته تقسیم بندی می شوند

که  در  تعمیر خودرو هیبرید سری، موتور درون سوز مستقیما به چرخ ها متصل نیست بلکه مانند یک ژنراتور عمل می کند و تنها وظیفه شارژ باتری خودرو را برعهده دارند و موتور (یا موتورهای) الکتریکی هستند که خودرو را به حرکت در می آورند.

موتور درون سوز

در  تعمیر خودروهای هیبرید موازی، موتور درون سوز به همراه موتور الکتریکی نیروی خودرو را تامین می کند، به این معنی که هر دوی آنها به چرخ ها متصل هستند و هر یک به تنهایی می توانند نیروی حرکتی خودرو را تامین کنند.

موتور الکتریکی

در بعضی از مدل های خودرو  هیبرید موتور الکتریکی به عنوان یک مجموعه واحد با موتور درون سوز و کوپل شده به آن طراحی می شود.در بعضی دیگر از مدل ها این موتور الکتریکی به عنوان واحدی جدا از موتور درون سوز طراحی شده که در نهایت کارآیی کلی هر دوی این روش ها یکسان است

باتری هیبرید چیست و تا چه اندازه توان دارد؟

در یک ماشین یا  تعمیر خودرو هیبرید، دو نوع موتور وجود دارد.یک موتور الکتریکی و یک موتور سوختی. هنگامی که در خودروی هیبرید، موتور سوختی دیزل توسط بنزین راه اندازی می شود، موتور الکتریکی خودرو توسط باتری های هیبریدی راه می افتد.

باتری هیبرید

باتری  خودرو  هیبرید شبیه باتری معمولی ماشین نیست. بلکه قطعه ای با طراحی پیشرفته تر می باشد. باتری های هیبرید بعد از طی مسافتی مشخص باید دوباره شارژ شوند.اما خودروهای هیبرید بعضی از شرکت ها مانند تویووتا، هتگامی که خودرو در حال حرکت است، به طور اتوماتیک شارژ می شوند.

طول عمر باتری های هیبرید:

هزینه نگهداری و سرویس باتری های  خودرو هیبرید تنها به اندازه موتورهی بنزینی یا دیزلی است. شرکت های خودروسازی سازنده، تا ۱۱۰۰۰۰ کیلومتر برای باتری های هیبرید ضمانت کارکرد می دهند.البته این شرکت ها توصیه می کنند که سالی یکدفعه کل سیستم هیبرید چک و بازبینی می شود.تعمیر خودرو هیپرید

اینورترها و کانورترها در هیبرید:

در خودروهای الکتریکی هیبریدی، دو عنصر اساسی وجود دارند که پاور و مدار الکتریکی را کنترل می کنند که عبارتند از: اینورتر و کانورتر

عملکرد اینورتر هیبریدی:

به طور کلی، اینورتر یک قطعه الکتریکی است که جریان DC منبع را به جریان AC تبدیل می کند.

در یک خودروی هیبریدی نیز، اینورتر با تبدیل ولتاژ DC باتری به سیگنال AC برق مورد نیاز برای موتور الکتریکی را تامین می کند.

عملکرد کانورتر هیبریدی:

کانورتر باتری  خودرو هیبریدی، ولتاژ باتری را از یک سطح ولتاژ به سطح دیگری از ولتاژ انتقال می دهد.

ویژگی “سیستم مدیریت باتری BMS” :

سیستم مدیریت باتری خودرو هیبرید یک سیستم الکترونیکی است که باتری های قابل شارژ هیبریدی را مدیریت می کند. نمونه ای از عملکردهای این برد الکترونیکی در زیر آورده شده است:

محافظت از باتری و جلوگیری از ورود باتری به خارج از منطقه امن تعریف شده
چک کردن حالت های مختلف باتری مانند وضعیت ولتاژ، وضعیت دمای پیرامون باتری و جریان خروجی از آن
بالانس کردن باتری

شارژ باتری خودروی هیبرید از کجا می آید؟

موتور الکتریکی خودرو هیبریددر صورتی که جریان الکتریسیته به آن متصل شود می تواند نیرو تولید کند اما همین موتور می تواند کارکردی بالعکس را هم داشته باشد!

به این معنی که با دریافت نیروی مکانیکی، جریان الکتریکی تولید کند.

شارژ باتری خودروی هیبرید

در خودروهای هیبرید نیز دقیقا همین وضعیت رخ می دهد. به این صورت که در زمان کارکرد موتور درون سوز در صورت خالی بودن شارژ باتری ها، با چرخش موتور الکتریکی توان الکتریکی تولید می شود و این توان الکتریکی در نهایت باتری های خودرو را شارژ می کند.

دینام

البته در بعضی از انواع خودروها و به ویژه در سری- موازی، یک دینام در مسیر انتقال قدرت موتور درون سوز به چرخ ها قرار دارد که به طور پیوسته می تواند باتری خودرو را شارژ کند.