نگاهی به تاریخچه لوگوی تویوتا

کیفیت و دوام اولین خصوصیاتی است که با دیدن نشان «تویوتا» به ذهن می رسد و ما در این مقاله به بررسی تاریخچه این کمپانی و لوگوی آن می پردازیم.

 

خودروهای کوچک شهری، خودروهای کار و تجاری، سدان های خانوادگی، شاسی بلندهای آفرود و… تویوتا در تمامی این رده ها خودرو عرضه می کند و نکته جالب این است که تقریباً در تمام این رده ها یا بهترین است یا یکی از بهترین ها به حساب می آید. این کمپانی چگونه متولد شده و چه تغییراتی داشته است و از همه مهم تر تاریخچه و مفهوم لوگوی این نشان تجاری، که حالا پنجمین نشان تجاری با ارزش دنیاست، چیست؟

نگاهی کوتاه به تاریخچه تویوتا

در سال ۱۹۳۹ تویوتا به عنوان یک کمپانی خودروساز تأسیس شد، اما در ابتدای کار تویوتا خودرو تولید نمی کرد. تویوتا در سال های نخست در زمینه تولید پارچه و منسوجات فعال بود. در زمانی که ژاپن در جنگ با چین تحت فشار قرار گرفته بود، دولت ژاپن این کمپانی را موظف به تولید خودرو کرد و تویوتا وظیفه ملی تأمین خودروهای ارتش را بر عهده گرفت. «کیچیرو تویوتا»، پسر مؤسس کمپانی، به اروپا سفر کرد تا چگونگی تولید خودرو و پیچیدگی های آن را در قاره سبز بررسی کند. در سال ۱۹۳۵ اولین خودروی تویوتا تولید شد و بعدها نام بلند این کارخانه، که در حوزه منسوجات فعال بود، به نام کوتاه تویوتا تغییر کرد. این تغییر نام یک دلیل اصلی داشت و دلیل این بود که تویوتا ۸ حرف دارد و عدد ۸ در فرهنگ ژاپن و شرق عدد شانس محسوب می شود. همچنین تویوتا به عنوان نامی کوتاه و به یاد ماندنی گزینه خوبی برای ثبت نشان خودروسازی بود.

داستان سه بیضی ساده در لوگو

در ابتدا برند تویوتا نام مؤسس آن را داشت، اما بعدها نام شرکت از کیچیرو تویودا به تویوتا تغییر کرد و همان طور که گفته شد تویوتا ۸ حرف داشت که عدد شانس در فرهنگ شرق است. کمپانی تویوتا در شهر ناگویا در ژاپن، همان محل تولد کیچیرو تویوتا، تأسیس شد و همچنان در آن شهر قرار دارد. جالب است بدانید ترجمه نام این شهر «هشت دایره» می شود که نشان می دهد نام این برند به این مسئله هم مرتبط است.

در نگاه نخست به این لوگو طراحی آن بسیار ساده به نظر می رسد، اما باید گفت یکی از پیچیده ترین نشان های تجاری متعلق به تویوتاست. شایعاتی در مورد لوگو وجود دارد که می گوید طراحی این نشان به ظاهر ساده ۵ سال طول کشیده است. کمپانی تویوتا در مورد طراحی لوگوی خود توضیح می دهد که بیضی داخلی این لوگو نشان دهنده قلب مشتری و کمپانی هستند و اشتراک این دو بیضی اطمینان و رابطه عمیق مشتری و کمپانی را بیان می کند. همچنین تلفیق این دو بیضی حرف T را نشان می دهد که حرف آغازین تویوتاست و شکل کلی لوگو نشان دهنده فرمان خودروست. بیضی بزرگ تر این لوگو نشان دهنده دنیای پیرامون است که تویوتا را در بر گرفته است. خطوط در این لوگو ضخامت های متفاوتی دارند که این مربوط به طراحی سنتی خط و نقاشی در ژاپن است.

همان طور که خواندید لوگوی به ظاهر ساده تویوتا مفاهیم عمیقی را در بر دارد. این لوگو افزون بر خصوصیت مهم سادگی ظاهری، یک لوگوی قرینه است که این ویژگی نکته ای مهم در طراحی لوگوی خودرو به حساب می آید.

اما نکته رازآلود دیگری هم در مورد لوگوی تویوتا وجود دارد؛ با نگاهی عمیق تر به لوگو متوجه می شویم تمام حروف تویوتا، به صورت پنهان، در داخل این لوگو وجود دارد.

در این مقاله سعی کردیم به صورت اجمالی تاریخچه و مفاهیم لوگوی تویوتا را بررسی کنیم؛ نشانی که متعلق به یکی از برترین خودروسازان تاریخ است و لوگوی این برند هم بدون تردید یک نشان به ظاهر ساده است که پیچیدگی ها و نکات فراوان دارد.


تعمیرگاه لکسوس واقع در نیاوران آماده خدمت به شما عزیزان است.



مقالات مرتبط:

تویوتا لندکروزر نامیب ادیشن رونمایی شد + تصاویر

تویوتا کرولا 50 ساله شد!

تویوتا هیبریدی شاسی بلند در راه جنوا