مقایسه لکسوس LX600 با اینفینیتی QX80
لکسوس LX600 : اینفینیتی نسل جدید QX80 را پس از چهارده سال معرفی کرده است تا بتواند سهم خود از بازار شاسیبلندهای فول سایز لوکس در ایالاتمتحده را حفظ کند. علاوه بر شاسیبلندهای آمریکایی مثل کادیلاک اسکالید و لینکلن نویگیتور، یکی از اصلیترین رقبای QX80 در بازار اما لکسوس LX600 است. این ماشینها هردو شاسی نردبانی مستقل دارند و از تواناییهای آفرود بالایی بهره میبرند. اینفینیتی علیرغم سن بالا، همچنان فروش خوبی را تجربه میکند و هرچند با پیشتاز این بخش یعنی اسکالید با فروش ۴۱,۶۹۰ دستگاه در سال ۲۰۲۳ فاصله زیادی دارد اما جالب اینکه سال گذشته با فروش ۱۲,۶۹۶ دستگاه تقریباً دو برابر لکسوس LX با فروش ۶,۹۵۹ دستگاه فروخته است؛ بنابراین، عرضهٔ نسل جدید QX80 میتواند کار را برای لکسوس LX600 سخت کند. پس بیایید نگاه دقیقتری به این دو شاسیبلند ژاپنی داشته باشیم.
طراحی بیرونی
در مورد طراحی این ماشینها نمیتوان خیلی عمیق شد زیرا همهٔ شاسیبلندهای سه ردیفه جعبههای بزرگی روی چرخ هستند که صرفاً عناصر طراحی هر برند روی آن اعمال میشود؛ بنابراین، در LX600 جلوپنجرهٔ دوکیشکل بزرگ لکسوس را میبینیم درحالیکه QX80 از آخرین نسخهٔ جلوپنجرهٔ دو قوسی اینفینیتی استفاده میکند. در این خودروها اما ابعاد بیرونی بسیار مهمتر است زیرا میتوان نشاندهندهٔ میزان فضای داخلی و چابکی در آفرود باشد. اینفینیتی با ۵,۳۶۲ میلیمتر طول و ۲,۱۱۶ میلیمتر عرض کاملاً از لکسوس با ۵,۰۹۵ میلیمتر طول و ۱,۹۸۹ میلیمتر عرض بزرگتر است که این به معنای فضای بیشتر در داخل خواهد بود اما جنبهٔ منفی آن چابکی پایینتر در آفرود به خاطر جثهٔ بزرگتر خواهد بود اما چه کسی با این شاسیبلندهای لوکس راهی مسیرهای آفرودی تنگ و باریک خواهد شد؟
برای هردو خودرو سیستم تعلیق بادی قابل سفارش است که در سرعتهای بالا برای بهبود آیرودینامیک ارتفاع را کاهش میدهد و درعینحال هنگام آفرود فاصلهٔ مناسبی را از سطح زمین فراهم میکند. بااینحال، در بخش زوایای آفرودی برتری کاملاً با اینفینیتی است که با تعلیق بادی سفارشی زاویهٔ حملهٔ ۲۲.۵ درجه، زاویۀ شکست ۲۵.۵ درجه و زاویهٔ فرار ۲۴.۵ درجه را ارائه میکند درحالیکه این اعداد برای لکسوس به ترتیب ۲۷.۴ درجه، ۲۳.۰ درجه و ۲۶.۳ درجه هستند.
داخل
ازآنجاییکه این خودروها شاسیبلندهای لوکس پرچمدار هستند، هردو بهصورت استاندارد از تجهیزات فراوانی مثل کنترل تهویهٔ سه منطقهای، تنظیم برقی صندلیهای جلو و صفحه آمپر دیجیتالی بهره میبرند. کیفیت متریال نیز در سطح بالایی قرار دارد اما درحالیکه QX80 در تیپ پایه با چرم مصنوعی ارائه میشود، لکسوس برای تیپ پایهٔ LX600 بهصورت استاندارد چرم درجهیک طبیعی را در نظر گرفته است. در بخش تکنولوژی اما اینفینیتی با دو نمایشگر ۱۴.۳ اینچی یکپارچه و نمایشگر لمسی ۹ اینچی مجزا برای سیستم تهویه و تنظیمات صندلیها، پیشتاز است. تکنولوژیهای QX80 اما فقط در این نمایشگرها خلاصه نمیشود و اینفینیتی سیستم جدیدی را برای شاسیبلند پرچمدار خود تدارک دیده است که از دوربینها برای ایجاد نمای کاپوت شفاف استفاده میکند.
پیشرانه
در نسل جدید QX80 پیشرانهٔ ۵.۶ لیتری V8 تنفس طبیعی قدیمی کنار رفته و جای خود را به یک موتور ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو داده که بخشی از همان خانوادهٔ موتور نیسان GT-R است. این موتور جدید ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد که بیشتر از قبل است و توسط یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب یا هر چهارچرخ منتقل میشود. از سوی دیگر، زیر کاپوت لکسوس LX600 هم یک موتور ۳.۴ لیتری V6 توئین توربو با ۴۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته که به یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک متصل است و فقط بهصورت چهارچرخ محرک ارائه میشود.