بررسی عملکرد سیستم تعلیق e-KDSS لکسوس GX جدید
نسل جدید لکسوس GX با ویژگیهای متنوعی عرضه شده که یکی از آنها سیستم تعلیق کارا و پیشرفته e-KDSS نام دارد.
ساخت خودرویی که بتواند در هر شرایطی عالی عمل کند غیرممکن خواهد بود. البته هیچ کلاس خودرویی نمیتواند بهتر از شاسی بلندهای آفرود چنین چیزی را نشان دهد. اگر خواهان سواری نسبتاً راحتی در یک آفرودر هستید پس باید لاستیکهای کارا را انتخاب نکنید. در واقع اگر میخواهید در بزرگراهها سواری نرم و خوبی داشته باشید توانایی عبور خودرو از مسیرهای خشن کاهش خواهد یافت؛ اما با صرف هزینه و انرژی بیشتر میتوان گزینههایی را انتخاب کرد که ویژگیهای مطلوب بیشتری دارند. خودروسازان سطح بالا از تکنولوژیهای پیشرفته برای تولید محصولاتی توانا در اکثر زمینهها استفاده میکنند.
در این مطلب میخواهیم به نمایش تکنولوژی سیستم تعلیق لکسوس GX جدید در مسیرهای سخت بپردازیم. شاسیبلند موردبحث از سیستم تعلیق دینامیک جنبشی الکترونیکی e-KDSS سود میبرد که باعث خواهد شد خودرو در عین حفظ تواناییهای آفرود خود سواری نرم و مناسبی در بزرگراه داشته باشد. برای دانستن طرز کار سیستم e-KDSS باید کمی درباره وضعیت هندلینگ و پایداری خودروهای آفرود صحبت کنیم.
زمانی که یک خودرو در حال دور زدن یا عبور از پیچ است اینرسی باعث میشود بدنه خودرو به جهت مخالف پیچ تمایل پیدا کند. میزان کج شدن خودرو در این وضعیت به میزان نرمی فنرها، وزن خودرو، سرعت، مرکز ثقل و… بستگی دارد. هرچقدر کج شدن بدنه بیشتر باشد مرکز ثقل وسیله نقلیه بیشتر به سمت بیرونی پیچ تمایل خواهد داشت. در سرعتهای بالاتر یا اینرسی بیشتر این امر به معنی هندلینگ ضعیف خواهد بود و اگر ارتفاع خودرو بیشتر باشد امکان چپ شدن آن وجود خواهد داشت. این یک مشکل حاد برای خودروهاست.
سادهترین راهحل برای حل این مشکل استفاده از میلههای ضد غلتش است. این میلهها در واقع فنرهایی پیچشی هستند که از لولهای فلزی با شکلی ویژه ساخته میشوند. میله موردبحث سیستم تعلیق سمت راست و چپ خودرو را به یکدیگر مرتبط میکند و زمانی که یک سمت سیستم تعلیق تحتفشار قرار میگیرد (در شرایطی مانند عبور پرسرعت از پیچ)، میله پیچشی عمل کرده و نیرو را از سمت تحتفشار به سمت دیگر منتقل میکند. این سیستم با اینرسی خودرو مقابله کرده و باعث کاهش تکانهای بدنه و افزایش چسبندگی در عبور از پیچها میشود.
لکسوس GX
اما مشکل خودروهای آفرود با این سیستم کاهش میزان حرکت سیستم تعلیق است. هرچقدر میزان حرکت یا بازی سیستم تعلیق بیشتر باشد توانایی آن در عبور از مسیرهای ناهموار بهبود خواهد یافت. آسانترین راه برای افزایش اتصالات سیستم تعلیق و چسبندگی در چنین مسیرهای خشنی حذف میله ضد غلتش است که در شاسی بلندهای سنگین به معنی کاهش تواناییهای حرکتی در بزرگراهها خواهد بود. حالا میتوان فهمید که چرا سواری اکثر آفرودرها در جادهها تعریفی ندارد و اکثر شاسی بلندهای پرفورمنس هم در زمان عبور از روی سنگها و صخرهها به مشکل برمیخورند.
روش حل این مشکل در برخی خودروهای آفرود ساده است. آنها در مسیرهای سخت ارتباط میلههای ضد غلتش را قطع کرده و در بزرگراهها دوباره وصل میکنند. بسیاری از تیونرها روشهای قطع و وصل سریع و راحت این قطعات مهم را برای شاسی بلندهای محبوب ارائه کردهاند. البته در این روش هنوز هم راننده باید از خودرو پیاده شده، زیر خودرو رفته و بهصورت فیزیکی سیستم تعلیق را دستکاری کند. واضح است که چنین آپشنی برای خودروهای آفرود واقعاً توانا در نظر گرفته میشود. اما راهحل پیشرفتهتری که در خودروهای جدیدتر همچون فورد برانکو بکار رفته قطع ارتباط خودکار میلههای ضد غلتش است. تریم بدلندز این خودرو از دکمهای روی داشبورد استفاده میکند که بهصورت الکترونیکی مرکز میله پیچشی را قطع کرده و باعث میشود هر دو اکسل بهصورت آزادانه حرکت کنند. در سرعت بالای ۳۰ کیلومتر در ساعت این ارتباط بهصورت خودکار دوباره برقرار میشود تا ایمنی خودرو بهبود یابد. این راهحل بهتری است اما هنوز هم نیازمند آشنایی راننده با طرز کار سیستم و استفاده از آن خواهد بود.
بیش از یک دهه است که تویوتا راهحلی کاملاً مکانیکی را ارائه میکند و البته نیازی به دخالت راننده نیست. این سیستم با نام سیستم تعلیق دینامیک جنبشی KDSS شناخته میشود. در برخی شاسی بلندها همچون لکسوس GX و تویوتا ۴ رانر لولهای هیدرولیکی در طول خودرو نصب شده و یک پیستون تحتفشار در مرکز هر میله پیچشی قرار میگیرد. زمانی که شاسیبلند در بزرگراه حرکت میکند دو پیستون در تعادل هیدرولیکی قرار میگیرند و این امر باعث قفل شدن هریک به میلههای پیچشی میشود. میلههای ضد غلتش عملکرد نرمالی دارند و راننده حتی نمیداند چنین سیستمی روی خودرو نصب شده است.
لکسوس GX
مجتمع تویوتا با مدیریت مهندس آرمان کریم پور از مهندسان به روز و با تجربه نمایندگی ایرتویای مرکزی با دارا بودن 2 شعبه در مرکز تهران (عباس آباد) و غرب تهران(شهرک غرب) آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم است .
تعمیرگاه تخصصی تویوتا کورد در روز های کاری هفته از 9 صبح الی 9 شب آماده خدمت رسانی به مراجعین محترم است.
تعمیرگاه لکسوس با داشتن مجوز رسمی از نمایندگی لکسوس در تهران، تضمین میکند که خدمات ارائه شده به شما با کیفیت بالا و قیمت مناسب باشند. همچنین، این تعمیرگاه با ارائه گارانتی کتبی برای تعمیرات انجام شده، اطمینان شما را جلب میکند. برای اطلاع از جزئیات بیشتر و رزرو وقت، میتوانید با شماره تلفن زیر تماس بگیرید یا به وبسایت این تعمیرگاه مراجعه کنید:
ادرس ما:
شعبه 1: سعادت آباد، میدان کتاب، خیابان فرحزادی، نرسیده به سه راه ایثار، جنب بانک ملت تعمیرگاه تویوتا
شعبه2:عباس آباد (بهشتی)، خیابان قدوسی، روبروی خیابان امجدی منش،داخل پارکینگ شماره 1
با مدیریت مهندس کریم پور
09129734626
09123772052
استفاده تویوتا از نوار آلومینیومی برای بهبود آیرودینامیک GR کرولا ۲۰۲۴
تویوتا هایلوکس Z ریوو روکو ادیشن با قیمت ۳۳ هزار دلار معرفی شد
معرفی تویوتا لندکروزر سری ۷۰ با فاصله محوری کوتاه در امارات